Profiel en taakomschrijving bestuurslid “Voorzitter” van de Stichting
Profiel:
Binnen het bestuur van de Stichting is de Voorzitter verantwoordelijk voor de dagelijkse leiding van het bestuur en daarmee de Stichting.
De voorzitter leidt de vergaderingen en regelt onder meer de behandeling van de onderwerpen, voorstellen en amendementen en de andere besprekingen, die aan de orde zijn;
Hij wordt bij ziekte of afwezigheid vervangen door een van de andere bestuursleden. De voorzitter kan de leiding van de vergadering tijdelijk overdragen aan een der andere bestuursleden. De bestuurder heeft affiniteit met maatschappelijke participatie & inclusiviteit. Hij/zij heeft tevens gevoel voor bestuurlijke zaken en is in staat bestuurlijke besluiten om te zetten in adequate acties.
Taken:
- Aansturen en coördineren van het dagelijks en algemeen bestuur van de Stichting.
- Leiding geven en verantwoording afleggen over de Stichting aan subsidiënten en achterban.
- Bevorderen van de samenwerking tussen de Stichting en andere relevante beleidsorganen in de stad.
- Zit de bestuursvergaderingen voor.
- Bewaken van de voortgang en kwaliteit van bestuurlijke onderwerpen zoals die zijn vastgelegd
De voorzitter zorgt ook voor:
- Een goede in- en externe vertegenwoordiging van het bestuur.
- Bijhouden en implementeren van nieuwe ontwikkelingen.
- Een goede taakverdeling en onderlinge vervanging
- De navolging en de opvolging van de Statuten, opstellen van het Huishoudelijk reglement en de bestuursbesluiten en alle andere regels en bepalingen
- Signaleert problemen en draagt oplossingen aan of belegt deze bij het juiste bestuurslid
Functie-eisen:
- Goede communicatieve vaardigheden
- Affiniteit met fondswerving, besturen en management
- Affiniteit met maatschappelijke participatie & inclusiviteit
- Affiniteit met inclusieve processen en projecten
- Affiniteit met het beheer van gelden
- In staat zowel intern als extern de organisatie te vertegenwoordigen en de vastgestelde beleidsvisie uit te dragen
- Flexibele instelling en stressbestendig
- Leiding kunnen geven
- Goede omgang met vrijwilligers en belanghebbenden
- VOG-verklaring
Profiel en taakomschrijving bestuurslid “Penningmeester” van de Stichting
Profiel:
Binnen het bestuur van de Stichting is het bestuurslid “Penningmeester” verantwoordelijk voor de bewaking en voortgang van de financiële zaken binnen de Stichting.
De penningmeester is onder meer belast met het beheer van de bankrekening en het verstrekken van geldmiddelen aan vrijwilligers voor de uitvoering van projecten.
Onder verantwoordelijkheid van de penningmeester worden de gelden van de stichting in overleg met het bestuur beheerd.
Voor uitgaven, waarin bij het vaststellen van de begroting niet in is voorzien, is de toestemming van de bestuursvergadering vereist.
Omtrent uitgave van beschikbare gelden wordt in de bestuursvergadering beslist, met dien verstande dat het geld ten allen tijde met een minimaal risico wordt beheerd .
Hij/zij verricht de nodige boekingen en zorgt voor het opmaken van de rekening en verantwoording. Hij is verplicht de vrijwilligers alle door haar gevraagde inlichtingen te verschaffen.
Voor het geven van kwijting en voor alle andere rechtshandelingen, waarin de begroting niet in is voorzien is, behalve de handtekening van de penningmeester en die van de voorzitter of secretaris, de toestemming van het bestuur vereist.
De penningmeester past op de centen en zoekt de financiële middelen. Hij vertaalt beleid in geld. De bestuurder heeft affiniteit met maatschappelijke participatie & inclusiviteit.
Heeft ervaring met de taken en de lange termijn planning die behoren bij deze functie. Hij/zij heeft tevens gevoel voor bestuurlijke zaken en is in staat bestuurlijke besluiten om te zetten in adequate acties.
Taken:
- Aanleg voor en affiniteit met cohesie bevorderende processen, beheer van gelden
- Neemt initiatief en maakt een begrotingsvoorstel en balans, inclusief lange termijn planning
- Affiniteit met maatschappelijke participatie & inclusiviteit
- Is binnen het Stichtingsbestuur eerst verantwoordelijke voor de liquiditeitspositie van de stichting
- Het bewaken van de begroting en de toegekende budgetten, signaleert afwijkingen t.b.v. de toegekende budgetten en kan voorstellen doen voor tussentijdse wijzigingen
- Het financiële beheer voeren: boekhouding, opstellen financieel jaarverslag, en bijhouden van een financieel archief.
- Het (doen laten) werven van financiële middelen: subsidies, fondsen, donateurs, sponsors,deelnemersbijdragen.
- Zorgdragen voor onkosten- en vrijwilligersvergoedingen voor zover van toepassing.
- Het regelen van fiscale, juridische zaken en verzekeringen
- De penningmeester kan bepaalde taken delegeren aan andere bestuursleden of vrijwilligers, bijvoorbeeld fondsen en sponsoren werven. De penningmeester blijft wel zelf verantwoordelijk.
Functie-eisen:
- Goede communicatieve vaardigheden
- Financieel deskundig
- Affiniteit met maatschappelijke participatie & inclusiviteit en cohesie bevorderende processen
- In staat zowel intern als extern de organisatie te vertegenwoordigen en de vastgestelde beleidsvisie uit te dragen
- Flexibele instelling en stressbestendig
- Leiding kunnen geven
- Conformeren aan het beleid en de visie van de stichting
- Goede omgang met vrijwilligers en belanghebbenden
- VOG-verklaring
Profiel en taakomschrijving bestuurslid “Secretaris” van de Stichting
De secretaris draagt zorg voor een verantwoord beheer van de secretariële processen van de Stichting. De bestuurder heeft affiniteit met maatschappelijke participatie & inclusiviteit en de lange termijn planning die behoren bij deze functie. Hij heeft tevens gevoel voor bestuurlijke zaken en is in staat bestuurlijke besluiten om te zetten in adequate acties.
- Schrijven en aanleveren teksten (accommodatie onderwerpen) op bestuurlijk vlak voor website.
- Opstellen van een meerjaren beleidsplan en toezicht op de projectplannen.
Taken:
- Notuleert/ laat notuleren bij bestuursvergaderingen, maakt hiervan verslag en zorgt voor de verspreiding
- Schrijven en aanleveren teksten (accommodatie onderwerpen) op bestuurlijk vlak voor website.
- Houdt de inschrijving bij Kamer van Koophandel actueel
- Neemt deel aan de bestuursvergaderingen.
- De secretaris kan bepaalde taken delegeren aan andere bestuursleden of vrijwilligers, bijvoorbeeld het opstellen voor tekst van fondsen en sponsoren werven. De secretaris blijft wel zelf verantwoordelijk.
Functie-eisen:
- Goede communicatieve vaardigheden
- Aanleg voor en affiniteit met administratie
- Affiniteit met maatschappelijke participatie & inclusiviteit en cohesie bevorderende processen
- in staat zowel intern als extern de organisatie te vertegenwoordigen en de vastgestelde beleidsvisie uit te dragen:
- Flexibele instelling en stressbestendig
- Leiding kunnen geven
- Conformeren aan het beleid en de visie van de stichting
- Goede omgang met vrijwilligers en belanghebbenden
- VOG-verklaring
ANBI-STATUS
Stichting Safe Almere heeft een ANBI status en is ingeschreven onder nummer 811974029 met IBAN NL69INGB0004664090.
Dit betekent dat je donatie fiscaal aftrekbaar is én dat je er van op aan kunt dat je geld op een transparante wijze wordt besteed. Je steunt dus een erkende non-profit instelling als je doneert aan Stichting Safe Almere.
Voor meer info: info@stichtingsafe-almere.nl
Stichting Safe Almere
Zutphenseweg 8
7241 KR Lochem
info@stichtingsafe-almere.nl
KvK nr.: 34190183
RSIN: 811974029
Banknummer: NL69INGB0004664090
www.stichtingsafe-almere.nl

Bezoekadres:
Casa Casla
Weerwaterplein 3
1324 EE Almere